Tips

Tips en trucs banner
Leven met een spierziekte is zwaar. Leven met MG kan op sommige moment het leven dusdanig beperken dat je oplossingen gaat zoeken voor zaken die normaal lijken voor mensen zonder een auto imuunziekte. Ik zal hier mijn tips delen en en ik hoop dat er in de reacties veel tips komen te staan van mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Tips en trucs voor het leven met Myasthenia Gravis. Het is nu nog een magere lijst, maar ik hoop dat het spoedig een nuttig naslagwerk voor iedereen met Myasthenia Gravis kan zijn. Zelfs voor mensen met soortgelijke klachten kan het erg handig zijn om deze lijst goed door te nemen.

1. Bij vermoeidheid aan de ogen kunt u een zonnebril op te zetten. Ook al is het -10 graden buiten en regent het. Bij mij zorgt het er voor dat mijn ogen minder hoeven te knijpen en dat ze minder snel vermoeid zijn. Voor mensen met een bril kan er een zonnebril op sterkte worden aangeschaft.

2. Een kleine afwijking aan de ogen (bij mij -0,5 en -0,75) kan extra vermoeidheid aan de ogen en het gevoel dat de ogen zwaar worden veroorzaken/verergeren. Laat daarom uw ogen opmeten bij een specialist en leg de situatie uit. Sinds ik een bril heb merk ik wezenlijk verschil.

3. Gebruik niet alle energie op één dagdeel. Ook al is de ochtend voor de meeste mensen met deze spieraandoening het beste moment van dag. Ik maakte op het begin de fout door alle activiteiten in de ochtend te proppen. Daardoor hield ik nog minder energie over en waren de klachten eerder op de dag aan het verergeren.

4. Geef toe aan het lichaam bij vermoeidheid. Even een middagdutje doen (als de situatie het toelaat) is niets om voor te schamen. Het geeft de kans om het lichaam te herstellen.

5. Komen er nieuwe symptomen bij of lijken de klachten iets te verergeren? Raadpleeg meteen uw neuroloog. De meeste mensen wachten te lang met klachten die bij de Myasthenie horen. Zo krijgt de vervelende ziekte een kans om weer langzaam in uw dagelijks leven te sluipen.

6. Blijf in beweging. Op heel veel websites en boeken over gezondheid staat: “Ga wandelen”. Dit is makkelijk gezegd dan gedaan. Bij mij heeft het geholpen om bij een lokaal dierenasiel te vragen of ik af en toe langs kan komen om een hond uit te laten. Zo krijgen de honden extra aandacht en ik kan mijzelf motiveren om naar buiten te gaan om in beweging te blijven.

7. ……

Heeft u tips? Heeft u wat aan de tips gehad? Mag ik uw tip in deze lijst verwerken? Laat een bericht achter of reageer via het contactformulier

Deel dit bericht op:Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on Tumblr

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.